Moja Honda wraz z dołożeniem gmoli, pługa, stelaża pod tylne kufry i innych bajerów nabrała wagi. Postanowiłem więc zadbać o swoje bezpieczeństwo poprawiając skuteczność hamowania za pomocą przewodów w oplocie.
Przewody można zamówić praktycznie do każdego modelu motocykla na stronie http://przewodywoplocie.pl, oferują oni najwyższej jakości przewody firmy HEL a dodatkowo można wybrać sobie kolor kabla i końcówek.
Koszt do Varadero 125 za komplet przód + tył – 299pln (stan na 2022 rok)
Do wymiany będziemy potrzebowali 0.5L płynu hamulcowego minimum DOT 4 , słoik , silikonowy wężyk (np. od napowietrzacza z akwarium), klucze i śrubokręty.
Cała operacja dzieli sie na 2 etapy – wymiana przewodu i odpowietrzenie układu. Cała operacja nie jest skomplikowana ale przy odpowietrzeniu układu może przydać sie druga osoba do pomocy.
Wymieniamy przewody hamulcowe na oplot – Varadero 125
Zacząłem od tyłu – bo szybciej i łatwiej 🙂 . Zdejmujemy osłonę boku i odkręcamy pokrywę zbiorniczka płynu hamulcowego, płyn zlewamy do słoiczka.
Pamiętajcie o zabezpieczeniu lakieru bo płyn hamulcowy rozpuszcza lakier !
Teraz musimy pozbyć sie reszty płynu z przewodu, zakładamy na odpowietrznik wężyk którego koniec chowamy w słoiku ponad poziomem płynu i odkręcamy odpowietrznik – wystarczy około pół obrotu. Część płynu zejdzie grawitacyjnie a resztę możemy wypłukać naciskając kilka razy na dźwignie hamulca.
Teraz odkręcamy przewody – najlepiej zacząć od dolnego i od razu złapać resztę płynu który wyleci ze środka.
Odkręcamy śrubę, która przytrzymuje stary przewód hamulcowy w naszym Varadero 125.
Oraz mocowanie przewodu do wahacza.
Przekładamy mocowanie na nowy przewód hamulcowy w oplocie.
W zestawie sa nowe śruby i miedziane podkładki – na każdą śrubę przypadają dwie podkładki, które montujemy w taki sposób.
I gotowe! Teraz zabieramy sie za przód.
Ze zbiorniczka można odessać płyn strzykawką.
Ja jednak spuściłem go przez odpowietrznik, analogicznie do czynności wykonywanej z tyłu.
Nie miałem jak zrobić fotek przy demontażu ale pokażę co trzeba zdjąć już z zamontowanym nowym przewodem.
Teraz musimy dostać sie do przewodu z przodu – odkręcamy osłonę na widelcu (2 śrubki)
Ściągamy mocowania i odpinamy zaczepy trzymające przewód.
I odkręcamy dwie śruby mocowania do lagi.
I gotowe – przewody zamontowane.
Śruby należy dociągnąć z wyczuciem ale dosyć mocno żeby podkładki miedziane mogły sie ułożyć i żeby nie wyciekał nam płyn. Należy jednak uważać, aby nie przedobrzyć!
Teraz możemy przystąpić do trudniejszej części naszej operacji czyli:
Zalanie nowego płynu hamulcowego i odpowietrzenie hamulców w naszym Varadero 125
Zaczynamy od tyłu – bo tam znowu jest łatwiej. Luzujemy troszkę odpowietrznik i wlewamy do zbiorniczka płyn. Trochę płynu powinno zejść grawitacyjnie – będzie widać jak w zbiorniczku ulatują bąbelki powietrza. Sprawdzamy czy nie ma wycieków na śrubach. Zakręcamy odpowietrznik a końcówkę silikonowego wężyka wkładamy do słoika tak żeby jej koniec znajdował sie pod powierzchnia spuszczonego płynu.
Naciskamy dźwignie hamulca nożnego kilka razy powoli od początku do końca, następnie trzymając ją mocno wciśniętą powoli odkręcamy odpowietrznik. Dźwignia nam opadnie a przez wężyk wyleci porcja płynu z bąbelkami powietrza.
WAŻNE! nie odpuszczamy dźwigni przed dokręceniem odpowietrznika !
Czynność powtarzamy do momentu aż przez wężyk nie będą wylatywały bąbelki – należy cały czas kontrolować poziom płynu w zbiorniczku bo jeżeli zassa powietrze musimy zaczynać od nowa.
Przy okazji sprawdzamy czy nie ma wycieków, ewentualnie dociągamy śruby. Już po pierwszym cyklu pedał hamulca powinien sie zrobić bardzo twardy. Gdy juz nie będą leciały z płynem bąbelki uzupełniamy płyn do poziomu max i zakrywamy zbiorniczek.
Podobnie postępujemy z przodem – tam jednak zejdzie nam sie dłużej ze względu na trochę inne rozwiązanie. Aby przyspieszyć napełnienie przedniego układu najlepiej pompować klamka hamulca przy zamkniętym odpowietrzniku obserwując czy w zbiorniczku wylatują bąble powietrza jednocześnie delikatnie ruszając kierownica w pełnym jej zakresie. Jak poczujemy ze klamka twardnieje to znaczy, że można zacząć odpowietrzać.
Podsumowując wymianę przewodów w naszym Varadero 125:
Hamulce stały się bardziej wyczuwalne, twardsze i na pewno skuteczniejsze – wyczuwalna poprawa w szybkości reakcji hamulca (stalowy oplot sprawia, że przewód hamulcowy się nie rozciąga i nie pracuje). Jest to bardzo dobra zmiana i warto ją wdrożyć.
Autorem tekstu i zdjęć jest użytkownik Darth80.