Zalecana częstotliwość wymiany oleju w Honda Varadero 125 zależy od kilku czynników, takich jak styl jazdy, warunki drogowe i tryb użytkowania motocykla. Zaleca się wymianę oleju co 10 000 km lub co rok, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Zawsze należy przestrzegać zaleceń producenta dotyczących konserwacji i eksploatacji motocykla.
Dzisiaj zobaczycie jak poprawnie wymienić olej i filtr oleju w Varadero 125.
Do operacji beda nam potrzebne:
klucz 17 i 8 , śrubokręt, pojemnik na zużyty olej, papier lub szmatki, zmywacz do umycia całości
i oczywiście filtr oleju i sam olej – wlejemy około 1,3l wiec i tak trzeba kupic 2 opakowania po 1l.
Przed spuszczeniem oleju dobrze zostawić silnik uruchomiony na kilka minut żeby olej sie lekko rozgrzał.
Odkręcamy wlew oleju.
Śruba spustowa znajduje się po lewej stronie silnika.
Odkręcamy ja kluczem 17.
Koniec odkręcania proponuje przeprowadzić palcami żeby śruba nie wpadła nam do pojemnika na olej a olej zbytnio nie wystrzelił z otworu zalewając nam cala podłogę.
Uważajcie żeby sie nie poparzyć olejem!
Śrubkę czyścimy i ewentualnie zakładamy nowa podkładkę jeżeli mamy (przy podkładkach miedziowych zalecana jest wymiana po kazdym odkręceniu).
Gdy cały olej zleci z układu wkręcamy śrubę spustową i całość czyścimy.
Prawa stronę motocykla warto zabezpieczyć papierem od spodu – zawsze poleci Wam trochę oleju wiec dobrze nie zabrudzić wydechu bo potem wypalający olej będzie strasznie śmierdział.
Filtr oleju znajduje się tutaj.
Odkręcamy używając klucza 8mm, ważne jest odkręcanie symetryczne – czyli po kilka obrotów każdą śrubkę.
Ostrożnie wyjmujemy stary filtr – pod spodem jest sprężynka i nie chcemy żeby wypadła
Montujemy nowy filtr, koniecznie ta strona na zewnątrz.
Wkładamy obudowę zwracając uwagę na kanaliki, które się w niej znajdują (jeden na dole i drugi po lewej), ewentualnie wymieniamy oring (o ile był z filtrem), dokręcamy symetrycznie po kilka obrotów każdą śrubkę.
Całość czyścimy.
Wlewamy olej, okolo 1.3l
Poziom oleju kontrolujemy w tym oczku po prawej stronie silnika.
Uruchamiamy silnik na 2-3minuty, filtr powinien zassać olej i z okienka nam ubędzie.
Dolewamy oleju na kilka mm poniżej górnej kreski oczka rewizyjnego.
Pamiętamy ze motocykl powinien stać na kolach w prostej pozycji – nie robimy tego na stopce centralnej ani na stopce bocznej !!!
Najlepiej poprosić kogoś, aby nam przytrzymał maszynę gdy my będziemy korygować stan.
I po robocie!
Tekst i zdjęcia użytkownika Darth80