Układ smarowania jest jednym z kluczowych elementów każdego motocykla. Dzięki niemu olej jest rozprowadzany po silniku i innych częściach, aby zapewnić skuteczne smarowanie, chłodzenie i ochronę przed zużyciem. Istotnym elementem układu smarowania jest miska olejowa, która magazynuje olej i pomaga w jego cyrkulacji. W motocyklach występują dwa rodzaje misek olejowych: sucha i mokra. W tym artykule omówimy zalety i wady obu typów misek, a także wskazówki dotyczące konserwacji.
Sucha miska olejowa w motocyklu
Jak działa sucha miska olejowa?
Sucha miska olejowa działa jako pojemnik na olej, który jest rozprowadzany po silniku przez pompę oleju. Olej jest rozprowadzany po kanałach w silniku, a następnie spływa z powrotem do miski olejowej. W suchych miskach olejowych olej jest gromadzony wewnątrz miski, a następnie zasysany z powrotem do pompy oleju. Stosuje się ją często w motocyklach sportowych.
Zalety suchej miski olejowej
Jedną z głównych zalet suchych misek olejowych jest to, że nie wymagają one tak częstej konserwacji jak mokre miski. Ponieważ nie ma w nich aż tak dużego osadu zanieczyszczeń, są mniej podatne na gromadzenie się opiłków z silnika. W efekcie, wymiana oleju w suchych miskach olejowych może być przeprowadzana ciut rzadziej niż w przypadku mokrych misek olejowych. Sucha miska olejowa daje możliwość zamocowanie silnika niżej w podwoziu oraz ze względu na fakt, iż olej cały czas jest „w silniku” – otrzymuje on lepsze smarowanie przy różnych kątach pochylenia.
Wady suchych misek olejowych
Jednym z głównych problemów z suchymi miskami olejowymi jest to, że mogą one powodować hałasy, które są przekazywane przez suchą miskę olejową i słyszalne dla kierowcy. Ponadto, rozwiązanie to jest bardziej skomplikowane (a więc droższe w produkcji), zazwyczaj wiąże się z 2 pompami oleju, a więc też i nieco większą wagą silnika.
Czym się charakteryzuje silnik z suchą miską olejową?
Silniki z suchą miską olejową charakteryzują się zwykle większą wydajnością niż silniki z mokrymi miskami olejowymi. Są one również zwykle bardziej trwałe i mniej podatne na problemy związane z niedostatecznym smarowaniem. Ponadto, silniki z suchą miską olejową w motocyklu będzie się nadawał do wszelkiego rodzaju stuntu, oraz tzw. jazdy na tylnym kole (smarowanie niezależnie od położenia silnika).
Mokra miska olejowa w motocyklu
Jak działa mokra miska olejowa?
Mokra miska olejowa działa w sposób podobny do suchej miski, ale ma dodatkową funkcję. W mokrej misce olejowej olej jest magazynowany wewnątrz miski (pewna część oleju ciągle się w niej znajduje), ale poziom oleju jest kontrolowany przez pływak, który informuje pompę oleju, kiedy trzeba dodać więcej ciśnienia do układu.
Zalety mokrej miski olejowej
Jedną z głównych zalet mokrej miski olejowej jest to, że pomaga ona w filtracji oleju i oddzielają go od wody i innych osadów. Dzięki temu, silnik jest lepiej chroniony przed zużyciem i zanieczyszczeniami. Ponadto, mokra miska olejowa zapewniają lepsze chłodzenie silnika, co może być szczególnie ważne w przypadku motocykli sportowych. Konstrukcje z mokrą miską olejową są też zazwyczaj nieco lżejsze.
Wady mokrych misek olejowych
Jedną z głównych wad mokrych misek olejowych jest to, że wymagają one częstszej konserwacji niż suche misek. Ponieważ w mokrych miskach olejowych gromadzi się woda i inne osady, wymagają one ciut częstszej wymiany oleju i czyszczenia. Ponadto, mokre miski olejowe ograniczają motocykle w sferze np. jazdy na tylnym kole czy w dłuższym czasie w większych pochyłach i nienaturalnej pozycji, ze względu na pływak, który może przekazywać do pompy oleju nieprawdziwe dane.
Czym się charakteryzuje silnik z mokrą miską olejową?
Silniki z mokrymi miskami olejowymi charakteryzują się zwykle nieznacznie mniejszą trwałością i wytrzymałością niż silniki z suchymi miskami olejowymi. Są one również zwykle mniej skomplikowane i tańsze w naprawie. Jedną z zalet silników z mokrymi miskami olejowymi jest to, że zapewniają one lepsze chłodzenie silnika, co może być szczególnie ważne w przypadku motocykli sportowych.
Podsumowanie tematu suchej i mokrej miski olejowej
W przypadku wyboru miski olejowej dla swojego motocykla warto rozważyć zarówno zalety, jak i wady obu typów misek. Sucha miska olejowa może być korzystna dla osób szukających mniejszej konieczności konserwacji, a także dla tych, którzy mają w planie różne „eksperymenty” z jazdą. Mokra miska olejowa może być lepszym wyborem dla osób, które szukają lepszej ochrony silnika przed zanieczyszczeniami i chcą mieć pewność, że silnik będzie dobrze chłodzony – a także lżejszy i być może tańszy w obsłudze.
Nie ważne, jaką miskę olejową wybierzesz, ważne jest, aby dbać o nią regularnie. Częsta wymiana oleju i czyszczenie miski olejowej są kluczowe dla utrzymania silnika w dobrej kondycji i minimalizacji szkód wynikających z zużycia i zanieczyszczenia.
Warto również zwrócić uwagę na instrukcję obsługi motocykla i wytyczne producenta dotyczące użytkowania i konserwacji misek olejowych. W zależności od modelu i marki motocykla, zalecenia dotyczące wyboru i pielęgnacji misek olejowych mogą się różnić.
Podsumowując, wybór między suchą a mokrą miską olejową w motocyklu zależy od indywidualnych preferencji i potrzeb użytkownika – a najczęściej w ogóle nie mamy na to wpływu, bo decyduje za nas producent 🙂 Zarówno suche, jak i mokre miski olejowe mają swoje zalety i wady, dlatego warto dokładnie rozważyć, który rodzaj misek będzie najlepszy dla Twojego motocykla. Ważne jest również, aby dbać o miski olejowe poprzez regularną wymianę oleju i czyszczenie, co zapewni długą żywotność silnika i minimalizację szkód wynikających z zużycia i zanieczyszczenia.